Стилі Лідерства

Немає в природі одного універсального і ефективного стилю лідерства, все залежить від “зрілості” виконавців. Зрілість не варто вимірювати поверненням, кількістю вищих освіт і записом в трудовій книжці. В реаліях українського бізнесу досить часто рівень зрілості співробітника не відповідає займаній ним посаді.

Зрілість – то радше рівень розвитку свідомості, спроможність населення і готовність людини приймати рішення та брати відповідальність за них.

Жоден із рівнів не є поганим або хорошим. Саме завдяки різниці у розвитку свідомості у вас є прибиральниця, секретар, робочі на виробництві і т.д., а не тільки керівний склад компанії, що розділяє ваші інтереси.

Якщо ви керівник, забудьте приказку «Стався до людей так, як хотів би, що б ставилися до тебе». Давайте кожній категорії співробітників те, що їх мотивує і ставте завдання так, щоб у них був шанс їх виконати.

У цій статті ми з вами розглянемо, що являється основою ситуаційного лідерства – п’ять рівнів зрілості. Розберемо що важливо для людей різного типу мислення, як вони діють, як їм ставити завдання і який стиль управління вибрати.

  • Рівень зрілості: Програмований

Співробітники, які знаходяться на даному рівні розвитку виконують тільки ті дії, які були детально озвучені (бажано прописані) керівником. За заданою програмою.

Вони не можуть самостійно змінювати алгоритми ходу роботи, не здатні знаходити способи вирішення раптово виникаючих проблем. При виникненні проблем або зупиняються (не діють), або продовжують працювати за старою програмою.

Керівнику постійно потрібно контролювати дії таких співробітників і при необхідності «перезаписувати» програму їхньої поведінки.

Стиль управління: Директивний

Рівень завдання: Максимально деталізуємо, інструкції чіткі – на всі випадки життя. Максимально розумно-можливу кількість точок контролю.

Рівень відносин: Низький, ніяких емоцій. Сильно близькі відношення може сприйняти як «дружбу» і почати нею користуватися.

Що їх мотивує: стабільна з/п., комфортні і безпечні умови праці, повна або часткова оплата харчування, розвозка до дому транспортом компанії, надання відпустки, лікарняного. Пільги, офіційне працевлаштування.

  • Рівень зрілості: Задачний

Співробітники здатні самостійно знаходити варіанти вирішення поставленого завдання крім тих, які озвучив керівник. При виникненні проблем звертаються до керівника або можуть вирішити їх самостійно, але не найефективнішим способом (наприклад витратять більше часу або ресурсів)

Стиль управління: Наставництво – деталізуємо завдання, пишемо спільні плани, навчаємо на власному прикладі. Даємо поради, допомагаємо.

Рівень завдання: Підвищуємо планку – збільшуємо складність завдань. Даємо можливість рости. Як і раніше висока деталізація: хто, що, кому, куди, коли … Контроль за ключовими результатами.

Рівень відносин: Високий, підключаємо емоції, наближаємо, даємо робити помилки, підтримуємо, направляємо

Що їх мотивує: Сам зміст роботи. Відповідальність, робота в команді, визнання за виконану роботу. Мотивує можливість збільшення своєї зарплати за рахунок отримання % або бонусів за результатами роботи

  • Рівень зрілості: Проблемний

Здатні вирішувати виникаючі проблеми, впроваджувати зміни. Бачать альтернативні способи вирішення завдань. Готові брати відповідальність за свої дії і за результати команди.

Стиль управління: Демократичний, підтримуючий – даємо можливість самостійно приймати рішення, контроль за результатом.

Рівень завдання: опишіть проблему або ситуацію і співробітник цього рівня зрілості сам знайде варіанти вирішення і вибере оптимальний. Якщо сумніваєтесь або завдання занадто важливе – як варіант спільне прийняття рішень.

Рівень відносин: Середній. Не забувайте про зворотний зв’язок. «Дякую» ніхто не відміняв.

Що їх мотивує: Власне робота. Збільшення відповідальності. Інформованість про цілі компанії. Залучення в пошук способів вирішення робочих проблем. Визнання, кар’єрне зростання на основі досягнень. Можливість збільшення своєї зарплати за рахунок отримання % за результатами своєї праці та результатами роботи співробітників, які перебувають у підпорядкуванні. Бонуси, премії.

  • Рівень зрілості: Той, хто шукає проблему

Люди, яких не влаштовує ситуація «все добре або нормально». Вони весь час шукають «що б поліпшити», оптимізують і вдосконалять вже наявні процеси, націлені на досягнення «неможливих» результатів.

Стиль управління: Делегування.

Рівень завдання: Низький – на рівні ідеї. В контролі немає необхідності.

Рівень відносин: Низький, так як виконують завдання для себе і в мотиваційній підтримці не мають потреби.

Що їх мотивує: Участь в плануванні стратегічних цілей компанії. Наявність викликів і складних завдань. Статус, формальне визнання з боку колег і керівництва. Свобода і гнучкий графік. Можливість збільшення своєї зарплати за рахунок отримання % за результатами своєї роботи і результатами роботи співробітників, що перебувають у підпорядкуванні, Бонуси, премії за ведення додаткових проектів

  • Рівень зрілості: Творець умов

Втілюють ідеї в життя, створюючи і розвиваючи бізнес, галузь, державу, світ. Мають домінантну потребу в самореалізації: відчувати відповідальність за себе і своїх підлеглих; бути вільним від опіки і жорсткого контролю; не відчувати жорсткої фінансової та моральної залежності; працювати без жорсткої регламентації; бути господарем самому собі; досягти або наблизитися до важкої мети; внести свій унікальний внесок; розвиватися і ставати краще.

Стиль управління – швидше за все вам не судилося ними управляти – людей такого способу мислення 1% на землі. Якщо зустрінете такого за життя – візьміть у нього автограф.

Що їх мотивує: Сама робота. Свобода вибору і прийняття рішень. Особистісний та професійний ріст. Можливість ризику. Можливість зробити вклад в суспільство. Партнерство. Створення нового. Навчання наступників. Застосування інновацій. Необмежений матеріальний прибуток.

Підводячи підсумки, робимо висновок «Кесарю – кесареве, слюсарю – слюсареве» і головне не переплутати! :))

А якщо серйозно – вибравши невідповідний рівню зрілості стиль управління, можна або демотивувати людину, або завалити проект. А то і весь бізнес.

Останнi статтi
МЕНЕДЖМЕНТ У СТИЛІ КОУЧИНГ
Ставлячи завдання співробітнику, ми розраховуємо на те, що він повернеться із результатом. Часто буває так, що зіткнувшись з перешкодою на шляху співробітники повертаються - шеф, все пропало, що робити ... Шеф кидає всі справи і починає давати нові інструкції. А то і зовсім забирає у співробітника завдання і робить сам.
СІНЕМАЛОГІЯ - фільми для навчання і розвитку особистості
СІНЕМАЛОГІЯ - практика перегляду та аналізу художнього фільму. Це одна з найбільш захоплюючих і глибоких форм навчання і розвитку особистості.
11 шкідливих порад, як занапастити будь-який корпоративний тренінг
Мене часто запитують: як ефективно обрати і провести в компанії корпоративний тренінг. Давайте я краще опишу основні помилки, які відбуваються при виборі і організації корпоративного навчання. І якщо не робити цих помилок, то професійний тренер зробить все за вас, і захід буде приреченим на успіх.